Svar: Mælkebehov - fravalgt amning

16. oktober 2022

Alder:
11 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev - og det er helt okay, at du ofte er i "tvivl om et eller andet", det er jo det, jeg er her for:)

Det lyder umiddelbart, som om at din datter får sit behov for mælk fint dækket. Hun får modermælkserstatning af kop to gange dagligt, hun får havrefras opblødt i mme, og jeg går ud fra, at du også stadig bruger lidt mme i hendes grød og mos. Det er rigtig fint og ja, du har helt ret i, at der ikke er nogen grund til at introducere en flaske med den alder hun har.

Hendes behov for forskellige næringstoffer og herunder især kalk og jern dækkes via en varieret kost, og når jeg ser dagsplanen igennem, så ser det ud som om, at hun spiser mad fra alle fødevaregrupper. Det er super godt.

Hun må gerne få lidt surmælksprodukt nu. Det kan være neutral sødmælksyoghurt, lidt A38 (3.5%) eller lidt tykmælk. Hun bør ikke tilbydes mere end max. 100 ml dagligt, og du kan selv søde det med lidt frisk frugt og bær, ligesom du også gerne må komme fint hakkede nødder, lidt rugbrødsdrys eller lignende på.

Netop nødder, mandler osv. er f.eks. en kilde til kalk (vigtigt at hakke dem meget), det samme er ost, som jeg kan se, at hun også spiser, og hun må også gerne få lidt sovs til sin mad. Derudover får hun kalk via f.eks. ...

Annonce

... broccoli, grønkål, bønner, rød- og hvidkål, persillerod, pastinak, selleri og porre... Der er også kalk i fuldkorn, så det er godt at variere mellem de lysere brødtyper og fuldkornstyperne, det samme gælder f.eks. pasta. Hun må også gerne få makrel i tomat, marinerede sild og lignende - fisk med små ben indeholder også kalk.

Hendes jernbehov sikres især via kød, gerne indmad som lever (leverpostej tæller med), også æg kan gives, ligesom fisk også er godt. Der er også jern i fuldkorn, og du kan med fordel give frugt og bær sammen med havregrød og bananpandekager og lignende, fordi især c-vitamin vil være med til at fremme optagelsen af jern. Måske kan hun lide syltede rødbeder - det sviner lidt, men de indeholder også jern... :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Så - ingen grund til at bekymre dig. Det er rigtig fint, at hun selv har sagt amningen fra, det er den letteste måde for alle at stoppe på. Der er ingen grund til at introducere en flaske, og når hun bliver 1 år, så vil hun stille og roligt skulle tilbydes lidt letmælk i stedet for mme. Hun spiser fra alle fødevaregrupper og lyder til at blive rigtig fint dækket ind med forskellige næringstoffer - det eneste tilskud du umiddelbart fortsat bør give hende er det daglige tilskud af d-vitamin:)

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin